bahasa duniawi...

membina kitab menyuluh dunia Orwelliah

8.9.06

Bilogika: Remix

oleh rastom |

Bahasa Farsi punyai pengaruh besar di rantau ini. Biadab yang Melayu guna punyai dua unsur, bi dan adab, tiada ada adab. Bi peranannya negatif. Untuk lagu Monica Jones yang sudah saya remix dibawah (pop brutal sudah jadi dangdut) sudah diberi tajuk lain. Tiada apa yang hebat pada liriknya dan artisnya juga ibarat pecacai dari arus perdana yang melahirkan Shakira, Beyonce dsb. Ramai yang menyangka lagu pop Indon lebih bermutu dari yang ada di Malaysia. Perbandingan dengan Indon dalam banyak hal adalah tidak adil. Bilogika! Malaysia masih menghasilkan lagu atau apa saja karya kreatif dalam bahasa bahasa yang saya istilahkan bahasa majmuk Malaysia disamping bahasa Melayu, sedangkan Indon kesemua tumpuan hasilan seninya satu bahasa. Maka kesemua aktivis budayanya tanpa mengira etnik berkarya dalam satu bahasa. Tiada Logika (dengan tambahan perisa tabla dan alat tiupan)

Karna aku tak tahu Kau sudah ada yang punya Atau bisikan cinta Ku tahu engkau berdusta Namun ku tak mau mengerti Selama kau masih bersamaku Karna ku suka Ku butuh cinta yang pernah hilang dariku Cinta ini kadang-kadang tak ada logika Bersih semua hasrat dalam hati Ku hanya ingin dapat memiliki Dirimu hanya untuk sesaat Karna aku tak tahu Kau sudah ada yang punya Karna kau telah bisikkan cintamu padaku Ku tahu kau telah berdusta (dengar pakai headphone lagi meletup)
powered by ODEO

9 komen:

Puan Ainon Mohd. said...

Tuan Rastom,

Di Bandung banyak karyawannya menulis buku dan menyanyi dalam bahasa Sunda. Begitu juga ada majalah dan akhbar dalam bahasa Minang. Banyak filem dan siri TV menggunakan dialek Jakarta.

Saya bayangkan PTS satu hari nanti menerbitkan novel popular dalam Bahasa Kedah ataupun Kelantan Tinggi! Kita terbitkan cara POD (publishing on demand) dan dijual alam BookCafe PTS!)

rastom said...

puan, yang arus perdananya saya kira masih bahasa melayu laras indon gitu kan, mana bisa dipinggirkan dialek yg ramai penuturnya - sunda dan minang, pun jawa juga.

Aqil Fithri said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Aqil Fithri said...

salaam~

nasieb hujjati Islam,
az ni sara ji sepanj,
hayat panjah o panj,
wafat panj sad o panj

[sudah nasib hujjatil Islam,
umurnya lima puloh lima tahun,
ia meninggalkan dunia ini,
pada tahun lima ratus lima]

satu ketika dulu, ulama'2 tradisional acheh spt rauf singkel, fansuri, sumatrani dll, mereka itukan menguasai Farsi, selain bahasa Arab. mengapa? malah, nasheed2 Farsi juga pernah didendangkan di Acheh. apa hubungan Islam di Aceh dengan Farsi?

rastom said...
This comment has been removed by a blog administrator.
rastom said...

aqil, salaam ve chetori!
yang dulu dulu dihabisi total kerana faktor zeitgeist dan konspirasi sultan & ulama.

ORAET said...

hahaha.. ya tuan..

di kantor selalu saya dengarin lagu ini .. versi asalan..

tp versi tabla + tiup2an ini bisa bikin goyang lebih gerudi lagi..

best.. best..

Puan Ainon Mohd. said...

Lamanya tak update!

Anonymous said...

Yeop,
Macammana poser di Kedah..
La x masuk Unilang lagi ke..
aku tgk x pun..
PC dah walafiat ke

Wassalam