bahasa duniawi...

membina kitab menyuluh dunia Orwelliah

28.10.06

Bila Eidulfitri jadi Raya Melayu

oleh rastom |

Hari Raya Puasa cuma satu hari pada 1 Syawal, bukan sebulan. Pada dua Syawal puasa enam hari. Lebih elok mulakan pada 2 Syawal kerana faktor masih belum hilang kekuatan berpuasa. Masalahnya orang kata susah pula bersosialisasi. Kalau ikut amalan orang ramai lalu susahkan diri buat apa?

  • Jangan beli bunga api atau mercun. Ini tiada dalam sunnah. Bising dan bisa ganggu ketenteraman.
  • Jangan cemarkan atmosfera.
  • Jangan buat ketupat pulut, ketupat nasi boleh saja. Amalan makan pulut elok dihentikan langsung (kalau boleh) kerana perubahan sosiologi Melayu dari manusia manual tulang 4 kerat kini ramai yang kerja pejabat. Makan pulut tidak sesuai lagi.
Rumah terbuka? Bahaya! Banyak kuih (banyak belanja) kena hidang sedangkan tetamu tidak makan sangat. Ada yang mamah sedikit kemudian tinggal sisa. Orang yang terlalu ghairah sambut Raya biasanya bukan berselera sangat dengan makanan seperti biskut dan kek. Kalau perbelanjaan kita melonjak tinggi selepas sebulan ikat perut, apa makna puasa? Bila ada rumah terbuka adalah pemungut hasil dibawah umur datang ke rumah. Duit syilling anda sudah tiada nilai untuk mereka. "Kedekut punya tuan rumah!, Dua puluh sen nak buat apa!"

Bisnes Melayu banyak juga rosak dibulan Syawal. Kedai makan biasanya ambil lajak seminggu bercuti. Inilah masanya kedai Mamak buat untung "giler", sementara peniaga Melayu berbelanja "giler" dalam tempoh seminggu (untuk habiskan untung mereka buat di pasar Ramadan dulu). Pasar Ramadan inipun satu bid'ah yang mudah menyesatkan. Bab ini nanti kita syarahkan dilain ruang.

Syahdan dengan hanya satu hari kusambut Syawal, terasa tinggilah sangat nilainya ("setahun hanya sekali"). Ada peluang jimat (bukan kedekut ya). Pihak PLUS pun tak boleh sembelih kita sangat kalau kita kurang guna lebuhraya. Jalanraya tidak sebok tah menentu, statistik kemalangan pun tidak meningkat.

Kepada yang masih dalam mood "raya sakan", silakanlah. Ini hanya pegangan pribadi.

1 komen:

zamizham said...

Bila Eidulfitri jadi Raya Melayu?