bahasa duniawi...

membina kitab menyuluh dunia Orwelliah

10.5.06

Anouar Brahem? Silap ejaankah?

oleh rastom |

Anouar Brahem yang ini mesti kuperkenalkan walaupun sudah terkenal seantero dunia. Dunia Melayu kalau mau mau globalkan tahap apresiasi seni mesti kenali Anouar Brahem dengan lebih dekat. Seni muzik bukan kilang yang memproses CD muzik untuk kunyahan robot. Mau kenal Anouar Brahem?

5 komen:

Khalid Jaafar said...

Wah wah, akupun nak cari CDnya. Aku nak pi Alok Stak esok. Nak cari hang. Mahu sambung silaturrahmi. Call aku 11 pagi ni boleh? Semalam satu hari call hang tak dapat.

Puan Ainon Mohd. said...

Tuan Rumah, mohon diberitahu apa definisi bahasa duniawi...

rastom said...

puan ainon,
bahasa duniawi tu serpihan hadhari lebih kekiniannya, dan sifat keduniaannya yang sekular dalam ertikata sering berubah ubah, cerminan dari dasar dasar bahasa yang dipraktikkan oleh establishment dengan matalamat mau untung dunia. Malang, keduniawianya tidak digarap sebaik mungkin atau digilap dan disepuh untuk melahirkan semula perannya sebagai lingua franca seperti zaman dulu.

Puan Ainon Mohd. said...

Tuan Rastom,

Terima kasih, walaupun saya masih belum faham apa yang tuan cuba terangkan keada saya tentang definisi "bahasa duniawi". Apa kaitannya dengan istilah had-hari? (sambil berkerut2 dahi saya...)

rastom said...

macam tu la juga berkerut kerut dahi saya tak faham had-hari. nampak macam nak gantikan madani yang dulu tu, sampai habis tenggelam di laut qalzum