bahasa duniawi...

membina kitab menyuluh dunia Orwelliah

22.5.06

Kontroversi Evolusi

oleh rastom |

Di Amerika Syarikat debat agung sedang berlangsung antara penyokong teori evolusi lawan penyokong intelligent design. Berlaku saman menyaman antara pihak samada wajar atau tidak subjek yang berteraskan fahaman evolusi manusia diteruskan disekolah. Puak yang menentang teori evolusi dipanggil Creationist (menolak teori tersebut dan percaya setiap spesis di bumi dicipta oleh satu Kuasa.) Ada satu lagi grup dalamnya yang dikenali sebagai penyokong ID (pro Intelligent Design). Bab evolusi nukilan Darwin ramai di Malaysia yang tak setuju. Asal usul kita jenis berok? Tapi saya percaya, kita semua memang berekor sebelum jadi manusia. Cuba lihat rupa spermatozoa.

5 komen:

Puan Ainon Mohd. said...

Tuan Rastom, biar bener, deh! Apa spermatozoa itu bukan manusia? Lho! (sambil garu-garu kepala)

rastom said...

puan Ainon, rasanya belom complete kemanusiaanya, kan belum bertemu ovanya? (sambil ulangkaji biologi bab reproduksi)

Khalid Jaafar said...

Satu hari aku sembahyang jumaat di Tyson Corner, tak jauh dari Washington. Mereka sewa bilek hotel khas untuk solat Jumaat. Khatib budak muda. Dan khutbah dia falsa nilah! ID lwn creationis. Lepas solat kawan aku budak Amerika Arab yang ikut tarikat menggerutu. Dia kata "damned stupid sermon."

Aqil Fithri said...

salaam,

ID didukungi antaranya oleh fundamentalis kristian yang progresif. perlawanan antara dua puak ini bersarang di bawah penerimaan/penolakan autoriti bible.

mana2 kepercayaan kristian yang tidak dapat dibuktikan secara emperikal atau rasional, maka creationis akan anggap ia tidak patut diajar di sekolah2.

sekolah hanya untuk tempat yang mendukung makna2 sains sahaja!

rastom said...

ada kemungkinan isu ini didebatkan dikalangan katolik, pro ID dan evolusi di Malaysia?