bahasa duniawi...

membina kitab menyuluh dunia Orwelliah

23.5.06

Think Global, Act Local

oleh rastom |

Satu contoh mudah yang relevan dengan ungkapan ini saya teringatkan artis M.Nasir. Apa kelainan M.Nasir? Jika ada orang luar Malaysia tanya saya apa lagu Malaysia yang baik, saya hanya mau kemukakan lagu lagu Nasir. Ada banyak unsur lokal dalam karyanya. Kalau yang bertanya saya itu maukan lebih highbrow, saya akan kemukakan nama Alfonso Soliano, Gus Steyn dan kalau yang bertanya orang yang sukakan yang asli sudah tentu saya syorkan koleksi lagu lagu Hamzah Dolmat. Sebab apa saya sebutkan nama nama itu? Panjang ceritanya. Kita akan masuk ke satu bab (Arab maknanya pintu) muzikologi, psikologi dan ekonomi. Genre muzik terkini seperti hiphop, rap boleh tunggu sebentar ye.......

9 komen:

Puan Ainon Mohd. said...

Apa globalnya muzik M. Nasir? Apa lokalnya muzik M. Nasir? Saya suka muziknya....

Khalid Jaafar said...

Dubai (Mei 24; waktu matahari terbit): Tulis cepat tentang Alfonso Soliano. Dia orang Melaka. Negeri aku. Aku bangga dengan dia. Boleh tebus dosa mpjasin, dan lain-lain mangkuk-mangkuk hayun. Dan juga Gus Styne. Jangan lupakan mereka. Boleh podcast tak lagu-lagu mereka? Misalnya "Nikmat Merdeka" oleh Soliano. Dah lama tak dengar.

Anonymous said...

Sayang album M Nasir hanya terlekat di dalam Malaysia.Tiada usaha keluar negara daripada pihak syarikat rakaman.
Malaysia hanya sibuk membuat rekod mendaki gunung dan memacak bendera!

Puan Ainon Mohd. said...

Tuan Rastom, tumpang lalu, nak bercakap dengan Tuan Khalid....

Haaa? Sekali lagi! Mana mungkin Alfonso Soliano harus ditugaskan menebus dosa mangkuk hayun MPJasin! Biar betul, Tuan Khalid!

Mangkuk hayun MPJasin tu, dia mesti tebus dosanya sendiri.... (teringat si Kitol)

rastom said...

globalnya nasir dari segi teknikal kerana dia guna alat modern tapi tak tinggal yang lama. gubahan dalam ertikata arrangement ada masuk unsur global (klasik, etnik dan kontemporari).Lokalnya, dia guna lirik bahasa melayu..dan ada masuk unsur melayu dalam lagunya walaupun lagu tersebut termasuk dalam genre pop kontemporari, contoh: Keroncong Untuk Ana.

Khalid Jaafar said...

(masih kat airport) Wah wah dah ada musikologist. Siaplah wartawan hiburan, boleh ikut tak wacana kawan kita ni?

Puan Ainon Mohd. said...

Terima kasih Tuan Rastom atas penerangan.

Unknown said...

saya peminat M Nasir juga keran aitu. tetapi sedikit kecewa denagn album barunya yang lari dari konsep album sebelumnya...

Anonymous said...

seingat saya, M. Nasir bukan orang Malaysia, tetapi orang Singapore! Sebagai warga Malaysia yang berpegang kepada prinsip kebangsaan Melayu dan negara MAlaysia, mengapa perlu berbangga dengan M. Nasir? walau bagaimanapon, saya tak nafikan M. NAsir punya lagu memang bagus2