bahasa duniawi...

membina kitab menyuluh dunia Orwelliah

23.7.06

Dasar Kesusasteraan Kebangsaan

oleh rastom |

Sudut pandangan dari dua generasi ......

MOHD. AFFANDI HASSAN kata: Jika kita lihat realiti politik ini dalam konteks dasar kebudayaan tadi, maka kita dapati apa-apa dasar yang tidak cocok dengan kemahuan politik akan diketepikan secara terang atau tersembunyi untuk memastikan kelangsungan kemahuan politik tadi. S.M. Zakir kata: Pada masa yang sama kesedaran ini muncul bukan kerana perasaan terancam atau terdesak tetapi jelas merupakan a modicum of intelectual effort yang meraikan perkembangan pemikiran dan intelektualiti. Dasar Kesusasteraan Nasional bukan kotak sempit. (Editor Utusan akan saya jemput ke Seminar Dasar Redaksi Kebangsaan nanti...)
Pesimistik dan optimistik. Apalah diharap padi seberang. Usaha menambahnilai seni budaya bangsa elok dipelajari dari gerakan persatuan bahasa Cina, janganlah diharap kepada kerajaan. Lain diharap lain yang jadi.

4 komen:

Puan Ainon Mohd. said...

Dasar Redaksi Kebangsaan? Tolong, Tuan Rastom, undang saya juga!

rastom said...

Utusan saja yang kena, untuk artikel berat begini, saya jadi macam diperbodohkan dengan ejaan intelectual atau mungkin ini Inggeris cara Utusan?

Puan Ainon Mohd. said...

Ejaan yang saya suka 'intelektuil' dalam Bahasa Indonesia.

rastom said...

ya, dalam rangka intelektualitas nusantara, ada banyak segi segi gunaan bahasa melayu mereka yang saya ungguli