bahasa duniawi...

membina kitab menyuluh dunia Orwelliah

12.6.06

Open Source dan Keberkatan : Finale

oleh rastom |

Dua puluh tahun dulu Lewis Hyde menulis The Gift: Imagination and the Erotic Life of Property kembali menemukan kita kepada kemuliaan memberi tanpa mengharapkan balasan. Dasar Ekonomi Baru yang dimaksudkan pada entri yang lalu ialah Gift Economy yang bercambah lalu mengesani aktiviti kreatif para pengusaha sofwer Open Source. Kata Richard Barbrook , Ekonomi Baru yang berkembang di ruang siber itu satu bentuk demokrasi sosial yang canggih. Walhal, jika diteropong ke dalam budaya kita sendiri, sudah lama ada, "memberi lebih baik dari menerima", cuma malangnya ayat itu tidak di konsepsikan menjadi satu teori yang canggih lagi meluas aplikasinya. Kenapa zakat fitrah dikatakan satu usaha membersihkan atau mencuci harta? Dianjurkan pula supaya kita merasa puas jika berkemampuan mengeluarkan zakat. Dalam ekonomi kapitalis sebaliknya kita berusaha mengelak dari membayar cukai atau mencari jalan untuk mensifarkannya dalam borang taksiran. Sebagai rumusan, senggol senggolan saya perihal Open Source dan Keberkatan bermaksud menonjolkan hakikat, ada fikrah Barat yang terselindung dari arus perdana komersialisme yang boleh menemukan kita balik kepada jatidiri budaya sendiri yang belum digali dengan semangat jahada (bukan jihad ekonomi yang antah berantah ). Pautan relevan: The High Tech Gift Economy The Gift Economy

4 komen:

Puan Ainon Mohd. said...

Suhanallah! Bagusnya entri tuan ini pada kacamata orang yang menyukai topik2 teoretis. Dari sepotong hadis yang sudah klise, tuan kaitkan dengan kemunculan teori ekonomi yang revolusioner. Saya belajar, saya belajar dari jalan pikir tuan.

Khalid Jaafar said...

Tidakkah Lewi Hyde ini mencedok idea dari Marcel Mauss, ahli antropologi Perancis, yang bertaju Essai sur le don. Forme et raison de l'échange dans les sociétés archaïques yang kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris juga dengan tajuk The Gift? Ide Mauss ini kemudian dicuri oleh pendukung supply-side economics dizaman president Reagan.

rastom said...

susah nak kata siapa tiru siapa, buku Hyde 20 tahun dulu, si Perancis tu bila terbit buku dia?

Khalid Jaafar said...

Buku Marcel Mauss pertama kali terbit dalam jurnal Annee Sociologique 1923-1924. Terjemahan Inggeris pertama terbit tahun 1954.