bahasa duniawi...

membina kitab menyuluh dunia Orwelliah

1.6.06

malay sounds and spelling

oleh rastom |

Like English, the Malay alphabet has 26 letters, modern Malay that is, although you may even write the language with Arabic script. I am not going into the scientific method of using phonetic symbols here. No IPA's. This is a beginner's course which is meant for all kinds of learners - so I'll just use the normal alphabet. a is the language's lifeline. If you are familiar with French a in pas, or German a in Man, half the battle is won. The sound dont' change anywhere you put it. ai : say the English word eye! au: If you can say How, Now, Cow? b: As in English b c: Can you say cha-cha? We can say that without the h. ca-ca d: the same as in English e: big problem here! Let's learn the first form. French thé has that sound, so is German Tee e: like the first syllable in English ago. f: g: get going go, go gorillaz f: foo fe fie fo fum, no change as in English i: Eternally sounds as in the vowel in sit That's it for now. Watch this space, we'll have audio sounds to help you get by in Malay in no time. I'll continue later. Meantime, if you click the link below, you'll be directed to the sound file of a news bulletin (Berita) in Malay. There's a transcription attached. Have fun!Ciao!
powered by ODEO Transcription:

Assalamualaikum.... Bersama saya Junaizah dalam Berita Nasional RTM: Sari Berita: Minda yang bebas daripada penjajahan mampu menjana pemikiran lebih kreatif. Bilangan bakal guru akan diterapkan bagi mengelak lebihan. 35 anggota polis antara yang terbunuh dalam serangan kumpulan penjenayah di Brazil. BERITA SEPENUHNYA: Generasi masakini perlu meluaskan minda dengan pelbagai ilmu dan kemahiran agar mampu muncul sebagai manusia yang relevan. Ini ditegaskan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Katanya, minda yang bebas daripada segala bentuk penjajahan mampu menjana pemikiran aktif dan berdaya saing, seiring dengan era globalisasi yang semakin mencabar. Sebaliknya, gaya hidup yang berpaksikan perkara yang tidak relevan hanya akan menjadi sesuatu bangsa itu mundur dan jauh tercicir. Beliau berkata demikian ketika bercakap merasmikan sambutan Hari Keluarga Umno Cawangan Kampung Landak di Pekan, Pahang.

5 komen:

Puan Ainon Mohd. said...

Apa yang tuan cuba cakap menggunakan entri nih! Saya tidak dapat mesejnya, walaupun sudah difikir2 sejak semalam....oops, kelmarin!

rastom said...

puan, saya sedang kumpul bahan bahan untuk dunia belajar dan faham bahasa melayu. cuma ia tidak ikut kronologi (nanti disusun semula) .puan boleh tengok senarai pengunjung dari seantero dunia disebelah kanan. mau bikin persembahan cara ngajar orang daripada terlalu didaktik. memang sepatutnya saya mulakan dengan belajar sebutan dulu dan kemudian nahunya. nantilah fikiran saya pun tak ikut kronologi. harap mf kerana membuat dahi puan bertambah kerut mengerut. nanti saya pindahkan usaha mengajar ni ke laman lain.

Puan Ainon Mohd. said...

Hmmm.... sekarang saya sudah faham. Terima kasih.

Nisah Haji Haron said...

Sdr Rastom,
Saya suka dengan konsep blog ini. Tahniah. Mohon saya letakkan 'link' pada blog saya.

Entri tentang 'malay sounds and spelling' ini pula kebetulan seiring dengan entri saya tentang bahasa esemes dan standard. Saya akan letakkan 'link' supaya pembaca saya juga singgah ke sini.

Terima kasih.
Nisah Hj Haron
www.annyss.blogspot.com

rastom said...

sdri Nisah,

Bahasa sms tu semacam satu fenomena pop, kitsch, satu evolusi manusia kembali ke zaman primitif dengan teknologi. Ayam goreng Kentucky hidupnya selesa dalam kandang berhawa dingin sebelum disembelih, pengguna bahasa sms selesa sambil disembelih oleh syarikat telefoni. :-)