bahasa duniawi...

membina kitab menyuluh dunia Orwelliah

29.6.06

rak buku maya 1

oleh rastom |

Ada sedikit keganjilan pada sesetengah perangai manusia bila memasukki ruang tamu orang. Objek utama yang menarik bukannya perabut atau hiasan dalaman rumah tetapi rak buku. Dalam sebok bersembang mata mereka akan mencuri curi tengok apa buku yang ada didalam atau dibariskan di atas rak. Aruah nenek saya berpesan, " hang jangan dok pi punggah buku dalam lemari makcik hang tu!". Tahun 60'an suratkhabar harganya kalau tak silap 15 sen. Kartun Mat Jambul ada dalam Berita Harian. Reader's Digest pun saya punggah baca walaupun tak faham bahasa Inggeris ketika itu. Baca gambar saja lah. Novel yang ada dalam almari tu yang saya masih ingat ialah novel Salah Asohan, Senja di Jakarta, Tuan Direktur dan satu buku resipi bertulis jawi dengan hiasan depan wajah wanita persis Ros Yatimah sedang makan sate. Nasib baiklah mak saudara saya tu toleran dengan hasil punggah memunggah itu. Bila sudah besar panjang, tabiat punggah memunggah beralih ke kedai buku dan perpustakaan. Kedai mamak sampai satu ketika mungkin naik bengang dengan perangai manusia begini terus mengepit buku dan majalah dengan stapler. Padan muka! ......bersambung.

5 komen:

Puan Ainon Mohd. said...

Maya Karin?

Puan Ainon Mohd. said...

Salah Asoehan oleh Abdoel Moeis.

rastom said...

Tuan Direktur oleh siapa?

Puan Ainon Mohd. said...

Tuan Direktur ..... oleh siapa ya! Siti Noerbaja oleh Marah Roesli. Lajar Terkembang oleh Soetan Takdir Alisjahbana. (Bagi yang tidak tahu sistem ejaan Belanda, j itu bunyi y!)

Puan Ainon Mohd. said...

Ya, betul Rastom! Yang berani jual akhbar-akhbar alternatif adalah kedai-kedai Cina dan India. Di Tanjung Malim pun begitu. Di Janda Baik... Harakah dihantar ke rumah saya!